Контакт-центр (056) 78-78-104
 
Контакт-центр (056) 78-78-104

До уваги клієнтів

18.02.2020 / 13:06

У "Дніпрогазі" розповіли про послугу доставки газу та порядок її оплати

З 1 січня 2020 року усі українці отримали дві платіжки - за природний газ та за послуги з його розподілу. Про особливості нововведення для споживачів блакитного палива розповів комерційний директор АТ "Дніпрогаз" Ігор Маньковський.
Доставка газу Доставка газу ФОТО: АТ "Дніпрогаз"

- Пане Ігорю, з цього року споживачі газу отримують два рахунки – один за газ, другий – за його доставку. Чому розділили рахунки?

- З 2015 року на газовому ринку України триває масштабна реформа. Розділення платіжок - це її завершальний крок, який обмежує вплив природних монополій. Завдяки затвердженню НКРЕКП нових тарифів на розподіл газу завершено анбандлінг, що триває з 2015 року та є зобов’язанням України перед міжнародними установами. За європейським законодавством продавати газ і транспортувати його мають різні компанії. Тому із загального рахунку, де в одній сумі були і кубометри, і їх доставка, саме плату за доставку виведено в окремий рахунок. Тому наші клієнти в цьому році отримали різні рахунки за ці послуги – окремий від постачальника газу, окремий – від Оператора ГРМ, що доставив газ.

- Що це дає споживачам?

- По-перше, наші клієнти, що використовують газ для опалення, вже мали змогу помітити, що плата за доставку газу в січні-лютому в два рази менша, ніж у грудні, до розділення платіжок.

По-друге, завдяки затвердженим змінам споживачі зможуть легко вибирати компанію-постачальника газу, дивитися, в кого вигідніше купувати енергоресурс. І плата за доставку від цього ніяк не зміниться. Саме тому - дві платіжки.

- У чому полягає послуга доставки (розподілу) газу? Що ви робите для того, щоб газ дійшов до кожного споживача – і в приватний сектор, і на найвищий поверх багатоповерхівки?

- До домівок дніпрян блакитне паливо доставляється від магістрального газопроводу. На газорозподільній станції газ переходить з магістральних мереж до розподільних, а потім прямує до газорегуляторних пунктів. У ГРП тиск газу понижується до найнижчого рівня, безпечного для побутового використання. І вже потім газовий потік по газопроводах потрапляє до кінцевого споживача. Саме по розподільних мережах наші працівники в безперервному режимі цілодобово доставляють блакитне паливо дніпрянам.

Щоб потрапити в оселю споживача з загального газопроводу, газ проходить 20-30, а то й 100 км. Та частинка газопроводу, яку ви бачите на вулиці – це дуже незначна частка газорозподільних мереж. Акціонерне товариство "Дніпрогаз" обслуговує 5,5 тис. км газових мереж Дніпра та Дніпровського району, споруди та обладнання на них, яке забезпечує наявність потрібного об’єму газу у вашому помешканні 24 години на добу.

- Які витрати потрібні для того, щоб ця система функціонувала?

- Усі наші витрати на функціонування систем газопостачання контролюються НКРЕКП. Загалом їх можна поділити на чотири групи. Перша – це технологічний газ. Ми його закуповуємо, щоб компенсувати втрати при транспортуванні. Газові мережі зношуються, через що можливі витоки газу, - ми це компенсуємо. Друга група – заробітна плата фахівцям. Близько 1,5 тисячі кваліфікованих фахівців, які працюють у «Дніпрогазі», обслуговують газорозподільні мережі міста, споруди на них та обладнання, приймають аварійні виклики та усувають аварійні ситуації, які можуть загрожувати життю і здоров'ю людей, надають послуги та консультації в центрах обслуговування клієнтів, яких у нас більше 400 тисяч. Третя група витрат – це матеріали, потрібні для експлуатації мереж: запчастини, пальне для автомобілів аварійно-диспетчерської служби 104 тощо. І четверта – це капітальні ремонти і заміна різних елементів мереж згідно Планів розвитку, які затверджує НКРЕКП.

- Як розподіляються ці витрати впродовж року?

- Більшість наших витрат фіксовані. Вони виникають і в зимовий період пікового споживання газу, і влітку, коли споживання газу різко знижується.

- Як, власне, визначається тариф? Чому саме 0,66 грн. за 1 кубометр?

- Доставка газу має бути безпечною та безперебійною для наших клієнтів. Державний регулятор щороку збирає та аналізує інформацію від операторів ГРМ і визначає, які потребуються витрати, щоб система газопостачання працювала надійно. Загальні витрати розподіляють відповідно до обсягів спожитого газу – так НКРЕКП визначає тариф, який вимірюється в гривнях за 1 кубометр газу.

- А як визначається платіж за доставку газу для кожного споживача?

- Вартість послуг доставки газу розраховується індивідуально для кожного клієнта. Розмір плати залежить тільки від обсягів фактичного споживання впродовж минулого «газового року». Це проміжок часу з 1 жовтня по 30 вересня. Сума кубів газу, спожитого за рік, ділиться на 12 місяців. Результат множиться на тариф на доставку. Таким чином, отримуємо вартість доставки газу на місяць.

- Чому розрахунок плати за доставку залежить від минулорічних обсягів споживання, а не від поточних?

- Такий порядок розрахунку затверджений державним регулятором: іншого варіанту затвердити справедливий та фіксований тариф на рік наперед немає. До того ж, якщо споживач зменшить використання газу у поточному році, у наступному році плата за доставку буде скоригована відповідно до реальних обсягів споживання.

- А якщо споживач у попередній рік газ не використовував?

- Рахунки з платою за доставку газу отримують всі клієнти АТ «Дніпрогаз», яким надано технічну можливість в будь-який час використовувати газ для своїх потреб. Цілодобове забезпечення такої можливості для всіх клієнтів є обов'язком нашої компанії. Оператор ГРМ несе витрати на підтримку для клієнтів технічної можливості в будь-який час використовувати блакитне паливо (незалежно від того, користується клієнт газом чи ні). Тому рахунки з платою за доставку газу формують незалежно від поточних обсягів його споживання: при нульовому споживанні газу плату розраховують, виходячи з планових обсягів споживання, як це передбачено вимогами додатку 1 Кодексу ГРМ. Це стосується і нових клієнтів, які раніше не користувалися газом взагалі. Зауважу, що 11 лютого 2020 року держрегулятор схвалив проект рішення, яке передбачає зниження оплати для цих категорій споживачів. Після того, як відповідні нормативні документи набудуть чинності, споживачі газу побачать зміни у своїх платіжках.  

- Які строки сплати за доставку газу?

- Плата за доставку здійснюється щомісячно, рівномірними платежами впродовж року – до 20 числа місяця, в якому надаються послуги. У деяких споживачів розмір плати за доставку газу буде меншим за комісію банку. У такому разі ми рекомендуємо сплатити одразу за кілька місяців.

- Як отримати рахунок за доставку?

- Найбільш зручними сервісами для споживачів газу на сьогоднішній день є «особистий кабінет» на сайті 104.ua, а також чат-боти 7104ua в месенджерах Viber і Telegam. За допомогою даних сервісів можна легко передати показання лічильників газу, дізнатися поточний баланс за особовим рахунком, завантажити рахунок з відповідними реквізитами, а також провести онлайн-оплату.

- Чи правда, що за доставку газу мають платити також споживачі, які тимчасово не споживають газ?

- Так. За доставку газу треба платити, навіть якщо ви не використовуєте газ в окремі періоди. Все тому, що разом із вами його використовують тисячі інших людей. Щоб усі вони мали газ у домівках, він туди має «дійти»: по кілометрах труб, зі зниженням тиску спеціальним обладнанням, усе це обслуговують працівники, які отримують зарплату. Із цього складається вартість послуги з розподілу природного газу. Якщо газове обладнання не використовується взагалі, і ви не плануєте цього в майбутньому, то вам варто розглянути можливість від’єднання від газових мереж, для чого необхідно звернутися до Центру обслуговування клієнтів АТ "Дніпрогаз" по вул. Виконкомівській, 34.

- Тобто, чим більше споживачів підключені до газової мережі, тим більші ваші доходи?

- Ні, чим більше споживачів на території ліцензійної діяльності Оператора ГРМ, тим рівномірніше розподіляються витрати на розподіл газу. Це фіксована сума, яка не залежить від обсягу споживання. Чим більше споживачів будуть разом її платити, тим менше заплатить кожна окрема людина.

- Ще одне питання, яке турбує споживачів: чому потрібно платити рівними частинами щомісяця, а не залежно від спожитих кубометрів у відповідний місяць?

- Раніше так і було: більше спожив – більше заплатив за все разом: і за газ, і за доставку. Але влітку наші клієнти споживають значно менше природного газу, ніж взимку. На осінньо-зимовий період припадає 80-90% річного споживання газу. Саме тому варіант рівномірної оплати за послуги доставки протягом року вигідніший для споживача, і це нормальна практика, яка застосовується майже у всіх країнах Європи.